Snart vin proffs:)

Hemma serveras det ju bara fin viner för er som inte förstått det.. Min karl är ju mat och vin proffs och jobbar med det, och vet vad han pratar om..
När han börjar prata om olika druvor så står jag alltid lika clueless, och vill egentligen bara vet om det är rött el vitt vin jag ska få o dricka..
Allt savignon, blanse, le piere hit la fero dit gör mig bara snurrig och jag fattar ingenting..
Däremot vet jag att vin är jätte gott och ett alldeles utomordentligt berusningsmedel, jag är en vinhagga av hög grad.. Och, Jag kan skilja på fint o mindre fint vin.. för att jag när det kommer till mat och dryck är bortskämd och kräsen.. Att jag har serverat viner på ställen med klass är däremot en gåta och jag förlitar mig helt på min service förmåga o charm när någon undrar vad som rekommenderas och varför.. det har gått bra hittills..

Nu har dock en ny regel helt plötsligt införts här hemma och jag måste smaka av allt vi dricker..
Ni vet snurra runt innehålet sådär i glaset, nicka, hmma lite grann, sörpla in lite i munnen och sen tala om vad det smakar och luktar.. Vi håller tydligen på att träna upp mina smaklökar med passande vin ord till.. Att något smakar liljekonvalj eller ett visst pulver godis som man åt när man va liten räknas tydligen inte dit.. Istället kan man säga nässlor, krusbär osv osv

Nu ikväll slog jag iaf huvudet på spiken och gissade körsbär, vilket var helt rätt!:) ni ser, snart vinproffs..

Kommentarer
Postat av: perfection

inte illa;)

2010-06-11 @ 19:47:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0