Ditt ex..

                                
Den här ex relationen hur funkar den egentligen tycker ni? Ä der ok att din nya partner fortfarande har kontakt och en relation med kexet? När är det mindre kul eller rent av lite galet? 
Råder uppenbarligen lite delade meningar om det..

Jag kan säga såhär, jag är generellt inte emot att man fortfarande har kontakt med någon man varit tillsammans med tidigare.. Men samtidigt beror det helt på hur relationen har sett ut och vad den är baserad på i dagsläget.. Går inte rakt av att säga att det är rätt eller fel, i mina ögon..

En relation som sen länge är överspelad och klar observera, för båda parter, och där man faktiskt kan vara "vänner" ser jag inget fel i..
Jag tror definitivt att man behöver ett riktigt uppbrott o tid utan varanderas inblandning en tid innan man ens kan höras igen.. Jag var själv vääääääldigt dålig på det sist (tack gode gud mina vänner att ni fortfarande finns kvar;)) och även om jag hävdade motsattsen och antagligen själv trodde på det och inte ens var kär längre så var det inte helt över på alla plan förrens vi bröt på riktigt och inte hördas, alls, never, nada..

Pratar då om mitt senaste ex.. Idag skulle jag tex aldrig drömma om att ha en relation med honom, oavsett om mina kärlekskänslor är helt slut, en relation är beblandat o föäargat av så mkt mer än så.. 
Jag skulle fortf kunna göra det m "ryggen fri"  och utan att göra något fel utåt el mot en ny partner men det skulle ändå inte kännas rätt och totalt onödigt och av fel anledning..
En alldeles för komplicerad relation och som gjorde väldigt ont då och inte var helt bra, finns absolut inget behov för oss att höras som vänner, och under dom första två åren efter att vi gjorde slut och fortfarande hördes var som ett enda långt efterspel med flera känsloutbrott titt som tätt  från bådas sidor, även fast det var "över", där säger jag bara bryt!

Mitt ex innan det fanns i mitt liv både som vän och pojkvän sedan vi var små till i 22 års åldern. min första stora kärlek och en superfin person, skit jobbigt och overkliget när man skulle bryta och det tog ett-två år innan vi kunde höras som vanligt..
Första tiden när han fattade att det var slut på riktigt och att jag faktiskt hade gått vidare ringde han o grät varje dag likadant när det dök upp situationer för honom där jag tidigare varit varit den som funnits till hands.. Lätt att då få dåligt samvete och låta det pågå, mitt dåliga samvete växte sig till ett höghus och jag kände mig som den elakaste männsikan i världen, vilket han också kunde understryka.. Men jag stod på mig för jag visste att det var det enda rätta och att han  också skulle se det..
Han flyttade till norge, och även om inte alla har tillgång till att byta land efter ett breakup, hehe.. så var det nog det bästa som kunde ske just då.. the ultimate breakup..

Att sakna en vän i den man gör slut med är ju ganska självklart, det fanns ju faktiskt en anl till att man blev tillsammans. Något jag har däremot har hört en del senaste som förklaring till fortsatta exrelation är typ "jag e klar men hon/han har bara mig", "det är så synd om honom/ henne" el personen ifråga är så vilsen och har haft det så jobbigt"
Ahh exakt!! största anledning till att bryta upp, eller sponsra med en terapeft om du nu mååste hjälpa till..
Tills du gör det kommer den personen alltid att känna så och vara beroende av just dig om det är den som fortfarande har känslor eller helst skulle se att det blev ni igen..
Du gör ingen en tjänst.. Det enda du gör är att inte släppa taget, oavsett manipulativt ex el inte som spelar på ditt samvete..
Dina skuldkänslor gör sig hörda, du tror kanske att du är snäll men istället agerar du som det sista ditt ex egentligen behöver för att kunna gå vidare på allvar, och hitta andra sätt att hantera saker i sitt liv eller hitta andra männsikor hon kan vända sig till än dig..
Om det nu inte är så att du själv inte är beredd att släppa taget?
Historia, minnen, tårar, tacksamhet har alla gentemot den man varit tillsammans med..
fundera lite på det!
En ex relation är INTE över så länge det blir bråk varje gång ni ses, eller om ditt ex får uttbrott och inte kan acceptera att du träffar någon ny eller går vidare med ditt liv samt har ett behov av att diskutera det m dig..
Så vem av dessa du än är så ta ditt anvar.. Du e lika mkt medbrottsling oavsett vilken roll du spelar.. Men kör du det här racet betyder det att du hanterar situationen helt fel om ditt ärliga mål är att gå vidare och även önskar det för ditt ex.. 

Sålänge det finns känslor kvar från någons sida, tror inte jag att en sund relation är möjlig, ifall det nu är så att du faktiskt vill gå vidare eller påstår dig vilja det.. 
Många verkar ha svårt att ta det steget, klippa det sista och markera att den andra personen faktiskt inte har någon fysisk plats kvar i ditt liv, personen som fortfarande har ett behov av den andra kan ofta nöja sig med att iaf få vara en del av den andras liv på något sätt och konflikter kommer fortsätta att komma..
Jag tror ibland att jag har blivit delaktig i just en sådan historia..
 
Jag tycker inte om att vara en person som säger till och bestämmer osv i såna här lägen, åt någon annan.
Hoppas alltid att personen har vett nog att ta bra beslut över sådant själv, men ibland kanske det inte e lika lätt att se objektivt och nyktert på sin egen situation.. men ta en liten funderare och var ärlig mot dig själv, du gör nämligen ingen en tjänst.. Förhoppningsvis kanske du kommer underfund m detta på egen hand.

Jag menar, kom igen.. Specielt tjejer är experter på den här typen av manipulation, vad som krävs för att fortfarande snärja dig, få dig att känna dåligt samvete och fortfarande kunna spela på dom trådar hon vill och du känner fortfarande ett visst ansvar för hennes mående..

En liten enkel checklista för er som inte besitter egna tankekanaler..

*Ditt ex frågar ifrågasätter fortfarande dina relationer till andra tjejer.
*blir fortfarande svartsjuk,
*skapar fortfarande bråk el tjafs när ni stöter på varandera ute,
*ringer när hon är ledsen el behöver någon att prata med 
*ringer sent på kvällarna
*hör av sig regelbundet
*håller koll på vad du gör och anser sig ha rätt att veta..
*Du tar fortfarande ansvar för hennes känslor o unviker helst att berätta att du träffar någon ny, om du nu gör det..

Stämmer detta är du med största sannolikhet en toffel för ditt ex eftersom du fortfarande sätter hennes behov före dina egna om du ställer upp på detta och samtidigt klagar över situationen, sen kan du linda in det i vad du vill inför andra, men faktum kvarstår..
Det kan inte bara vara den andra personens "fel" eftersom du själv bestämmer och sätter dina egna gränser för hur du vill ha det.. så att skylla på att ditt ex e så jävla jobbigt och dum i huvudet, det e bara bullshit.. Sker följande är det för att du tillåter det och tycker det är ok.. säger kanske inte att det är lätt o vända det om man väl har hamnat där men kanske nödvändigt? 
Finns en risk att folk i din omgivning samt nya relationer kan komma att tröttna på ett ex som ständigt hänger efter år efter år, inte mkt förändras och där anledning fortfarande är densamma...
                                    
                                 
                                      Spelat alla dessa karaktärer själv, så tack för mig..


Kommentarer
Postat av: clara

så jävla bra skrivet, du kanske skulle starta upp ett eget dr phil program!!;) jag skulle def behöva kolla lite..

2009-10-29 @ 15:54:25
Postat av: j

"Varning för för långt inlägg!" Jag håller med (jag som lärt dig det där;)

2009-10-29 @ 16:56:37
URL: http://tryme.blogg.se/
Postat av: t

hahaha ja det e helt galet långt men du vet när jag börjar kan jag inte sluta!!!;) skit jobbig..

2009-10-29 @ 17:13:54
Postat av: jennifer

det är långt men du skriver så man fastnar tjejen, du får en att tänka till om bra grejer:) tittar in här igen..

2009-10-29 @ 17:16:18
URL: http://skd.blogg.se/
Postat av: anonym

kanske jag som är för svartsjuk, men jag skulle inte palla att min kille hade så mkt kontakt m sin föredetta, jag menar varföR?? Dom har ju gjort slut, dom har legat m varann.. nej usch unga ex tack.. bra inlägg btw:)

2009-10-29 @ 17:43:09
Postat av: anna

det där e bara för att om jävlarna själva känner sig behövda o viktiga när brudarna drar i dom annars behöver man inte ha kontakt, bara en livlina, ynkryggar.. fan måste också starta blogg!

2009-10-29 @ 17:46:20
Postat av: exlover

haha du e skön tjejen.. jag gillar alla min ex, smaskens!!!:):)

2009-10-29 @ 17:49:32
Postat av: monkan@work:)

usch det e just såna vi pratar om mr ex lover slisk Det fiinns alltid något kvar i luften med ett ex, Alltid!! dejtar du någon med uppenbara problem att släppa skulle jag ta benen på ryggen o springa.. dom där e jobbigare än en galen svärmor..

2009-10-29 @ 17:55:16
Postat av: sweetie

har aldrig sett din blogg förut hamnade här av en slump o damp rakt ner i värsta debaten!:)jag e kompisar m typ alla mina ex, funkar hur bra som helst.. avsluatat e avslutat.. tror för många är för överkänsliga mot sånt där asså.. jag har ex som tom hänger m min nuvarande kille.. men finns ju såna där mördar ex som e helt galna o styr o ställer som värsta madonnorna sånt går fet bort men det e ju killen som är en tönt om han låter det va så då e man fan inte klar att gå vidare tycker jag iallafall..

Postat av: Michelle

sv. visst?! hehe.. tack tack (:

2009-10-29 @ 21:23:02
URL: http://themichelle.blogg.se/
Postat av: Anna

Du tog näst intill orden ur munnen på mig. Skönt att höra att det finns fler som tänker i klarhet. Keep it up!

2009-11-01 @ 22:03:16
URL: http://missupsidedown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0