pollen!?

Är jag pollen allergisk eller?! mina ögon e tunga men kliar inte, jag e sjukligt trött och har svårt att koncentrera mig, kliar i näsan stundtals o e lite rinnig, känner av halsen mkt som är både torr och har svårt att sjunga, det är som att röstläget hela tiden ställer om sig. Vet inte om receptfrimed har hjälpt känner inte att det blir bättre!



stackars liten flicka som visar hur jobbigt det är att sitta mitt i blomster ängen och va pollen!



Pollenallergi enligt proffs:

Pollenallergi både känns och syns.
Ögon rinner, kliar och blir röda och svullna. Näsan kliar och rinner och man får täta nysattacker. Många känner sig också väldigt trötta och får svårt att koncentrera sig. Pollenbesvär beror på att kroppens immunförsvar reagerar på ämnen som normalt är helt harmlösa. Sådana ämnen kallas allergen, varav pollen är ett. Som pollenallergiker bildar du antikroppar mot pollen. När sedan pollenet fångas upp av dessa antikroppar frigörs histamin - det ämne som starta den allergiska reaktionen.

Besvären brukar börja i skolåldern eller i tidig vuxen ålder, men blir lindrigare med åren. Pollenallergi är ofta ärftlig, men behöver inte vara det.
hmm, mina besvär började förra året, så jag får väl se mig själv som tidig vuxen:)


Några goda råd från proffsen:


· Klipp gräset när det är daggvått. ( jag har inget gräs och klippa.. landet men det klipper pappa och jag e sällan där) check!


· Undvik pälsdjur om du kan (de kan ha pollen i pälsen). ( omöjligt, sirre e the love of my life och han ska tvångsgosa jämt)


· Torka tvätten inomhus. ( eh, ja har inte så många andra alternativ)


· Försök vara inne så mycket som möjligt. ( kul!!)


· Stäng bilens luftintag och fönster. ( jag har ingen bil)


· Vädra på natten eller morgonen, när pollenhalterna är låga.( ok)


• Beställ gratis pollenvarning till din mobil, och planera aktiviteter därefter
. ( haha ok, jag planera efter pollen halter, troligt!)

tipsen var tydligen mer riktade till familjer med villa! men tack ändå!




Men frukta inte, för till er över 15 år så kan nämligen sex hjälpa mot pollenallergi!! skriver Marie claire, toppen!(?)




så här fridfull och lycklig pollenallergiker kan man tydligen bli av lite sex!
så att man tom med vill stå ocj klappa på pollen kvistarna efteråt...




Sex kan hjälpa vid pollenallergi

Goda nyheter till dig som lider av pollenallergi och hösnuva? Ny forskning visar att sex kan hjälpa mot snuva och rinnande ögon, skriver magasinet Marie Claire.

Nu har forskare vid Tabriz Medical University i Iran hittat en länk mellan näsan och reproduktionsorganen. Forskarna hävdar att sex får våra blodkärl att dra ihop sig och öppnar samtidigt blockerade näsgångar och klarnar rinnande ögon, och då alltså lindra besvären.


Mer njutbar och billigare

Forskarna har ännu inte genomfört kliniska tester som bevisar teorin, men om experternas hypotes stämmer så får allergimedicinerna konkurrens.
Neurologen Sina Zarrintan bedyrar att hans metod kommer att vara mycket mer njutbar och mycket billigare. "Det kan göras vid behov och anpassas till hur svåra problem man har."  En av Sina Zarrintans kollegor, Mohammed Amin Abolghassemi Fakhree, från samma universitet menar att det finns gränser för hur bra den här metoden kan hjälpa människor med allergibesvär, tillexempel de som inte har en sexpartner.



Nån som vill komma och ligga lite!?

Kommentarer
Postat av: j

ja, jag är ju ensam hela helgen å jag får väl ställa upp.. ;P

2009-05-08 @ 12:29:19
URL: http://tryme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0